top of page

מזחלות כלבים: שיתוף פעולה לגיטימי או צער בעלי חיים?


החיים הסודיים של כלבי הקוטב


לאחרונה התנהלו בקבוצות הכלבים בפייסבוק דיונים סוערים בעניין מזחלות כלבים.  רבים מהמשתתפים האשימו את הרוכבים בהתעללות והביעו כעס ודאגה לכלבים מסיבות שונות. אחרים טענו שחוות המזחלות היא מקום אידיאלי לכלבים החיים בה.

אלה שני הסנט שלי בנושא:


בחורף האחרון ביקרנו חברים שחיים בעומק הטבע הפראי של היוקון, מגדלים להקת כלבים מדהימה ועוסקים בספורט המקומי שנקרא ''דוג מאשינג'' (Dog mushing), מזחלת קלה של רוכב אחד שנמשכת ע''י להקת כלבים, להנאה ולתחבורה.



מתוך החוויה המיוחדת הזו אני רוצה להתייחס לשלושה טיעונים חוזרים ועולים בדיונים בנושא כלבי המזחלות:


חשיפת הכלבים לתנאי מזג אויר קשים, לקור ולשלג 


משחקים בשלג. כלב צפוני

חשוב להבין שכלבים צפוניים, בהם האסקים ומלמוטים וגם גזעים מקומיים ומעורבים רבים ושונים, התפתחו לחיים בטמפרטורות מאד נמוכות. למעשה, בימים של 12 מעלות מתחת לאפס ומעלה, מקפידים שלא להריץ את הכלבים כי מזג האויר נחשב חם מדי עבורם!  בזמנם הפנוי כלבי הצפון מתגלגלים בשלג כמו בחול. הם אוכלים אותו, משחקים ומנמנמים בתוכו ורצים בשמחה, מבחירתם, מרחקים עצומים על אגמים קפואים.

התשת הכלבים בעבודה קשה מדי

עבודה היא לא מילה גסה! כולנו זקוקים לפעילות ולתעסוקה למען בריאותנו הנפשית והגופנית. כלבי עבודה הם גזעים מלאי אנרגיה וחדורי מוטיבציה לביצוע מלאכה מסויימת.  על מוסריות ההשבחה בידי אדם של חיות עבודה אפשר להתווכח, אך לא על אופי החיות והצרכים הגופניים שלהן. הצורך לרעות עדר טבוע בנפשם ובגופם של כלבי רועים, הדחף למלא משימות טבוע בגזעי הכלבים הטיפוליים ובאשר לכלבי המזחלות - הם רק רוצים לרוץ ולמשוך...


ניצול לרעה

הכלב והאדם מנהלים מערכת יחסים של תועלת הדדית מזה אלפי שנים. 

בחיי הקוטב המסורתיים הכלבים סייעו לאדם בתחבורה והאדם סיפק להם בתמורה מחסה ואספקת מזון שוטפת - מצרכים נדירים באקלים הצפוני.

מזחלת כלבים. מסורת או התעללות?

עם זאת, כמו בכל ענף שמתמסחר למטרות רווח, הבעיה מתחילה בסדר הגודל ובמידה. בחוות ענק שמחזיקות מאות כלבים כאטרקציה תיירותית, נראה שהכלבים חסרים יחס אישי, פעילויות פנאי וחיי להקה מגובשים (כלבים אינם בנויים מטבעם לחיים הרמוניים בקבוצות גדולות כל כך). בנוסף, לדרישת הקהל, הכלבים נדרשים לפעמים לטיולים מהירים, אתגריים ומסעירים עבור התיירים.


אם החלטתם לחוות טיול מזחלות, כדאי לבדוק היטב את החווה המארחת.


החברים שלנו, ג'ון וסטף, נעזרים בכלבים להתניידות בשלג למרחקים קצרים. גם בנם בן החמש רוכב על מזחלת ילדים עם כלבה אחת שאוהבת אותו במיוחד. הכלבים שלהם מקבלים יחס של חיות מחמד מוערכות ואהובות. הכלבים מעורבים עם שורשים עמוקים בקוטב הצפוני ובתרבות המזחלות. כשבעליהם רוצים לצאת לרכיבה כל הכלבים מתרגשים ומבקשים להירתם ולהצטרף לטיול (מזחלת יוצאת עם 5-7 כלבים מתוך 24). זאת למרות המרחבים האינסופיים, הטבע והמשחק בחברת הכלבים האחרים.

כמו ג'ון וסטף ישנן עוד חוות קטנות ומשפחתיות שמפנקות ואוהבות את הכלבים, דואגות שיצאו לטיולים בזמן, בקצב ובהתאם לרצון שלהם ודואגות להכין להם אוכל טעים ומזין, להכניס אותם הביתה, לספק להם פעילויות מתאימות ומהנות, להעריך את עבודתם ולהרעיף עליהם חום ואהבה.




פוסטים קשורים

הצג הכול
כתבות שאהבתם במיוחד
פוסטים אחרונים
תגיות

משלוח חינם בהזמנות מעל 300 ש"ח

bottom of page