top of page

עז בחליפת ברווז: כוחו המרפא של מגע מלא

פולי היא עז עיוורת שסובלת מהפרעה נוירולוגית ומתפקוד גופני לקוי. מפאת צרכיה המיוחדים אומצה לבית מטפל כחיית מחמד לכל דבר. נסיבות חייה של פולי גרמו לה להיות תלויה מאד במטפליה, והיא פיתחה חרדות קשות בהיעדרם - כל פעם שלא הצליחה למצוא את בעליה הייתה מתרוצצת בבית, בוכה ומלחכת את הקירות. אפשר להניח שחוסר השליטה הגופני וההתקפים הנוירולוגים, בשילוב עם המתח שבאי-הבנת המצב והפגיעה בחוש הראייה, הם שהכניסו את פולי להתקפי חרדה חמורים בכל פעם שנשארה, לתפיסתה, לבד. עד שיום אחד הלבישה אותה האם המאמצת בתחפושת ברווז שקנתה לאחד הילדים. ללבוש הצמוד והחמים הייתה השפעה מיידית על פולי. היא נרגעה והרפתה והצליחה סוף סוף לנוח! כיום מקפידים הבעלים להלביש אותה בתלבושות שונות לשמירה על איזון ורוגע. אז מה יש לנו פה בסה"כ? מגע מלא שמעצים את תחושת גבולות הגוף, מחזק את חווית הקיום העצמי והנוכחות ומעניק רוגע ובטחון. סוג זה של מגע משמש בטכניקות רבות של איזון גוף ונפש היות והוא מאזן נשימה וקצב לב וגורם לגוף להפריש הורמוני רוגע. במלים אחרות, הפגיעה ביכולת הטבעית של פולי לחוש את סביבתה ערערה את בטחונה בצורה משמעותית. הכיסוי הצמוד נתן לה חוויה חושית חזקה של עצמה ושל הסביבה שהצליחה לפצות על העיוורון. על עיקרון זה מבוססת "מכונת החיבוק" שפותחה ע"י המדענית טמפל גרנדין להרגעה ואיזון לסובלים מאוטיזם ומתקשים לקבל מגע אדם. ההשראה למכונה זו, אגב, הגיעה ממכשיר דומה המיועד להרגעת פרות בחוות בקר. בטיפול בחיות הסובלות מחרדה ומחוסר אמון קיצוני ונמנעות ממגע, למשל כלבים שעברו התעללות קשה, נשלב לפעמים פריט לבוש כבד ועוטף במצבים המלחיצים (לדוגמה - יציאה מן הבית). הרגיעה וחיזוק הביטחון ניכרים כבר מהפעם הראשונה.


תמונה:   http://www.boredpanda.com/rescue-goat-duck-costume-goats-of-anarchy-polly-leanne-lauricella/

גם עבור חיות שאינן סובלות מחרדה, תחושה רציפה של גבולות הגוף יכולה להיות נעימה ומנחמת. חיות רבות בוחרות מסיבה זו לנמנם או להסתתר במרבצים קטנים מגודלן. ההדחקות לחלל הקטן במעט ממימדי הגוף מפעילה לחץ פיזי אחיד ורצוי סביב הגוף ומשרה רוגע ובטחון.

דוגמאות נפוצות הן חתולים חובבי קופסאות וצנצנות וכלבים גדולים שמעדיפים מיטות קטנטנות. בשונה מהתכרבלות עם חיה אחרת, זוהי טכניקת הרגעה עצמית שאינה תלויה באחר ומתאימה גם למצבים בהם החיה נרתעת ממגע. אז אם אתם מגדלים חיה חששנית במיוחד, כדאי לבדוק את תגובתה לכיסוי בשמיכה כבדה או ללבישת חולצה צמודה לגוף.

התבוננו בחיה: האם רווח לה? שימו לב לכל שינוי גופני שיכול להעיד על רגיעה - לקצב הנשימה, לדפיקות הלב, לרעד ולדריכות, לאוזניים ולזנב, לתגובה לרעשים/תזוזות בסביבה וליכולת לנוח.






פוסטים קשורים

הצג הכול
כתבות שאהבתם במיוחד
פוסטים אחרונים
תגיות

משלוח חינם בהזמנות מעל 300 ש"ח

bottom of page