top of page

על פרווה, גוף ונפש


אלרגיות, גרדת, זיהומים וקרחות - בעיות עור ופרווה הן עניין מוכר ושכיח בקרב בעלי חיים בכלל, וחיות בית בפרט. הטיפול הראשוני הוא לרוב רפואי - משחות מרגיעות, אנטי-היסטמינים וסטרואידים.

אך כפי שמתברר אצל רבים מהמטופלים, המקור לבעיה (כולו או חלקו) עלול להיות רגשי או התנהגותי.

גם בעיה גופנית עשויה להחמיר בהשפעת גורם רגשי. למשל, פריחה מקומית קלה עלולה להפוך לפצע או לזיהום חמור עקב גירוד וליקוק המקום הנגוע מתוך לחץ, אי-שקט או שעמום.


אז מה עושים?


כדי לבחור בטיפול הנכון נתחיל בבדיקות רפואיות לאיתור מקור גופני.

בבעיות מתמשכות או שחוזרות על עצמן, ערכו רישום ודווחו לרופא המטפל על תקופות החמרה במצב, רגיעה והתפרצות: בעיות עור מסוימות יחמירו בעונות מעבר או בחודשי הקיץ ואחרות יתפרצו דווקא בעת משבר משפחתי, שינוי בשגרה, הריון של הבעלים או מעבר דירה.


נסקור בקצרה בעיות עור ממקור פיזי וממקור רגשי:


בעיות עור ממקור גופני / סביבתי


אלרגיות

בעיות עור יכולות לנבוע מרגישות למזון מסוים, לעקיצות פרעושים או לאבק, ולעתים מחשיפה לרעלים סביבתיים כגון חומרי ניקוי או זיהום אויר.


תנאי אקלים

רגישויות שמופיעות בעיקר בקרב בעלי חיים שמקורם בארצות קרות ויבשות ולכן אינם מורגלים בחום, בלחות ובצמחיה המקומית.


טפילים

חרקים טפיליים, חיידקים וטפילים מיקרוסקופיים כגון דמודקס עלולים לגרום למחלת עור בגוף רגיש או חלש (בעיקר בקרב גורים, קשישים ובעלי מערכת חיסון מוחלשת).


גנטיקה

בעלי חיים "גזעיים", ובמיוחד פחוסי-האף הנוטים באופן כללי לטווח רחב של בעיות רפואיות, רגישויות ומערכת חיסונית ירודה. לעתים קרובות מלווה בבעיות נשימה ובריח גוף חריף.



בעיות עור ממקור רגשי / התנהגותי


העור הוא המגן הרשמי של הגוף. הוא עוטף את הגוף כולו ושומר על איבריו הפנימיים, מונע חדירת מזהמים ודליפת חומרים חיוניים, רגיש למגע וטמפרטורה, מווסת ומסלק רעלים.

תפקידו הרגשי הוא להוות את הגבולות. העור הוא האיבר החשוף והחיצוני ביותר ולכן הראשון שבא במגע עם העולם שבחוץ.

מגע, ריח וחזות העור מעבירים לעולם אינפורמציה בסיסית על מצב הגוף והנפש.

כאבים, פריחות ופצעים, אי-נוחות, קשיי תפקוד, נשירת שיער וריח גוף חריף - כולם יכולים להעיד על מצוקה רגשית.


לכן, לאחר שנשלל גורם רפואי, נתחיל לחפש מקור רגשי. נתבונן בבעל החיים בסביבתו הטבעית ובשגרת יומו ונשאל שאלות: האם צרכיו מסופקים? האם הוא שמח ומסופק? האם הוא מרגיש בטחון בביתו? האם הוא מקבל זמן וסוג משחק שהולמים את גילו וגזעו? ועוד.


להלן מספר גורמים רגשיים שעלולים לגרום לבעיות עור (רשימה חלקית):


אוניקה - טיפול טבעי לחיות בית

פריחות, פצעים, נשירת שיער וריח גוף חריף - כולם יכולים להעיד על מצוקה רגשית

קשיי הסתגלות

אצל בעלי חיים רגישים, יופיעו בעיות עור כתגובה לשינוי גדול כגון מעבר דירה, אובדן, בעלים חדשים וכו'.


שעמום

בעלי חיים הסובלים מעודף אנרגיה לא מנוצלת וחוסר בפעילויות מתאימות- מה שעלול להתבטא באי שקט ובתזזיתיות, או מהצד השני בדכאון, חוסר עניין וישנוניות- עשויים לכלות את עודפי האנרגיה שלהם בהתגרדות שלא לצורך. בהעדר טיפול או שינוי מהותי, התנהגות זו נוטה להחמיר במהירות, ולעתים תגרום למחלת עור.

ממש כמונו, כל בעלי החיים זקוקים לקשר ותקשורת, חיי חברה ופורקן אנרגיה. וכמונו, צורת הבילוי המועדפת משתנה מחיה לחיה וחשוב שנבין את הצורך ונמצא דרך למלאו.

לא כל הכלבים יבחרו לשחק ולהשתולל עם כלבים אחרים בגינה. יש שיעדיפו ריצות ארוכות, חפירת בורות, מארבים ממושכים, רחרוח וחקירה של סביבתם או רביצה בשמש.

חיות עבודה כגון סוסי רכיבה, כלבי נחייה ורועים וכדומה, גם אם נולדו וגדלו כחיות מחמד, יעדיפו לרוב לבצע משימות הדורשות ריכוז ומאמץ מסויים, בדומה למשימות אותן נועדו למלא. בהעדרן יישארו טעונות ומתוסכלות.

בנוסף, חיות בית שיגלו כי אקט הגירוד מזכה אותם בתשומת לב מבעליהם יותר מכל דבר אחר עלולים לאמץ התנהגות זו כדי לזכות ביחס.


פגיעה עצמית

בדידות, חרדה ותסכול מובילים לעתים קרובות לפגיעה עצמית המתבטאת בהתגרדות או ליקוק כפייתי. במקרים רבים נגרמות פציעות שעלולות להתפתח לבעיות עור.

תופעה זו נפוצה בקרב חיות בית- סוגי כלבים שפותחו ככלבי שעשועים לבני אצולה, המאופיינים לרוב בממדים קטנים, פרווה רכה וטונוס שרירים חלש (למשל, קינג צ'ארלס קוואליר), וחתולי בית שנשארים לבדם שעות ארוכות.

יש לזכור ששקטים, רגועים ו"ביתיים" ככל שיהיו, עדיין מדובר בחיות להקה. השהייה לבד קשה להם מאד. לכן עדיף לגדלם עם חיית בית נוספת או למצוא להם חבר בעל אופי דומה.


הפרעה רגשית

אצל בעלי חיים עם היסטוריה של נטישה, הזנחה או התעללות, בעיית עור יכולה להופיע גם כביטוי של דכאון, חרדה, דחק פוסט טראומטי (PTSD) או הפרעה אובססיבית - קומפולסיבית (OCD).



טיפול


לרפואה הטבעית פתרונות רבים, שונים ומורכבים לבעיות המתבטאות בעור.


בטיפול בתמציות פרחים, תכשירים ארומתרפיים וצמחי מרפא, פעמים רבות תופיע החמרה זמנית במצב בתחילת תקופת הטיפול. ההחמרה היא אינדיקציה חיובית לניקוי הגוף מהרעלים, ולרוב תחלוף תוך זמן קצר. התוצאות, לעומת זאת, ארוכות טווח.


לצד הטיפול, מטפלים רבים ימליצו על תמיכה התנהגותית או סביבתית, שינוי הרגלים וחיזוק הקשר והתקשורת עם בעל החיים.


אם החיה שלכם מתמודדת עם בעיית עור שטרם נמצא לה פתרון, מומלץ לגשת לאבחון והתאמת תכנית טיפול אישית.




פוסטים קשורים

הצג הכול
כתבות שאהבתם במיוחד
פוסטים אחרונים
תגיות

משלוח חינם בהזמנות מעל 300 ש"ח

bottom of page